uw reporter in Chinezenland - Reisverslag uit Mudanjiang, China van tommychina - WaarBenJij.nu uw reporter in Chinezenland - Reisverslag uit Mudanjiang, China van tommychina - WaarBenJij.nu

uw reporter in Chinezenland

Blijf op de hoogte en volg

02 December 2013 | China, Mudanjiang

Hallo iedereen hoe staat het met jullie? Hier gaat het goed en er is weer genoeg te vertellen voor mij sinds mijn laatste verslag uit het ''het Rijk van het midden'' zoals de chinezen hun land hebben genoemd. China is het midden, centraal ten opzichte van a het inferieure erom heen, alle niet chinezen zijn barbaren zoals ik meer dan eens heb gelezen en gehoord haha, dus deze barbaar zal weer is even een verhaaltje doen.

Na meer dan 6 maanden verblijf in China is het vandaag eindelijk definitief...ik heb het juiste visum in mijn paspoort!!! Echt waar het is ongelooflijk en teveel om allemaal te vertellen maar het heeft bloed zweet en tranen gekost om tot dit punt te komen. Oh ja en veel GELD ook. Boete omdat we te laat waren, extra kosten voor dit en dat. Meer dan eens dacht ik er al te zijn om vervolgens telkens weer teleurgesteld te worden. Uiteindelijk heb ik hem dan en nu kan ik er om lachen en het is vooral een zeer zeer wijze les geweest voor mij, heb er veel van geleerd wat zeker waardevol is voor toekomstige ontwikkelingen op visa en werkgebied.

Wat kan ik er over zeggen even denken...de chinese bureaucratie is iets ongelooflijks en veel geduld is vereist om niet door te draaien. Een vakantie visum voor china is niet moeilijk te krijgen maar een werkvisum is een ander verhaal...tenminste zeker als je net als ik niet uit een engels sprekend land komt en hier engelse les wil geven, regels zijn flink aangescherpt sinds afgelopen 1 Juli. Ik hoop in de toekomst iets minder gezeik te ervaren haha. En dat die regels zo veranderd waren dat hadden ze niet zo door op mijn school...haha ze dachten dat valt wel mee, moet lukken en anders geven we ze toch een mooi envelopje met inhoud, maar dat viel tegen en dus moesten we BLOEDEN en met geld komen om het weer goed te maken, want we waren immers te laat met aanvragen van een hoop dingen. Tenslotte nog 1 ding wil niet te negatief overkomen, maar wil wel lekker ff mijn hart luchten! Ik probeer niks meer aan een ander over te laten in de toekomst en daarom is het handig als ik straks echt alles kan verstaan en lezen zodat ik het zelf kan doen, als een chinees zegt komt goed, ik regel dat voor jouw en maak je niet druk...dan weet ik hoelaat het is haha.

Verder is het hier koud, gemiddeld -15 ongeveer, maar wel blauwe lucht en zon nog steeds meestal, dus valt mee. Het wordt een stuk kouder over een paar weken zeggen ze misschien wel -30, dus dan moet je wel je jas aan als je naar buiten gaat.

Lesgeven gaat stabiel, heb genoeg studentjes al kunnen er nog veel meer bij aangezien de vijver heel groot is in de vorm van veel kleine chineesjes op onze school, maar dan zal de communicatie en bereidheid van andere leraren om studentjes naar mijn klas te krijgen beter moeten. Maar ik ben opgehouden om me daar druk over te maken, life is too short. Deze school
staat aan het begin van een nieuw project wat betreft uitnodigen van buitenlanders, en iemand moest de eerste zijn en dat ben ik!! haha, dus daarom is alles niet makkelijk in het begin en er was/is geen duidelijk plan en alles is nieuw en moet ontwikkeld worden en dus is de weg naar succes lang. Dus ondertussen neem ik alles met een flinke korrel zout, is wel nodig ook.

Eind volgende maand vakantie...beter! Wil nog steeds reizen en dat ga ik ook doen ook, wil graag naar Hainan (google maar ff) schijnt heel mooi eilandje te zijn met altijd lekker weer. MAAR ik ben niet de enige die in die periode gaat reizen want dan is het chinees nieuwjaar en dat is 1 grote jaarlijks terugkerende volksverhuizing. In die periode, half januari tot ergens in februari, gaan miljoenen en miljoenen chinezen met de trein of vliegtuig naar hun familie om het chinese nieuw jaar in te luiden, zoiets massaals kom je nergens anders ter wereld tegen en alles zal chaotisch en druk zijn, en reizen ook duurder dan normaal. Dus ik denk dat Hainan ff op mijn komst moet wachten en dat ik iets dichterbij ga zoeken.

Ok tot zover deze samenvatting van mijn leven aan de andere kant vd aardbol, groetjes en het beste!

  • 02 December 2013 - 10:19

    Esmy:

    Heey Tommie,

    nogmaals bij deze Hartelijk Gefeliciteerd!! Hopelijk heb je een leuke verjaardag gehad.. heb je het toch en beetje kunnen vieren?..Perry heeft op de dag zelf je moeder nog gebeld namens ons en ze vond het heel fijn dat Perry en ik er aan dachten en zo samen met je moeder toch even je verjaardag van ver hebben gevierd!!

    Goed te lezen dat het zo goed met je gaat en dat alles qua visum is geregeld.., Ik geloof goed dat het een lange weg is geweest! Maar nu kun je dat achter je laten en weer vol verder gaan met je leven in China!
    Voel je je al steeds meer en chinees? ;)..

    Hier gaat alles z'n gangetje , gelukkig nog niet zo koud als bij jou hahah..poehh -30 is wel heeeel goed!
    Over paar weekjes gaan Teun,Perry en Ik naar Stockholm om daar oud en nieuw te vieren!! daar zal het dan ook wat kouder zijn!

    Tommie we wensen je het allerbeste, alvast hele fijne vakantie! Geniet er lekker van!

    Liefs Perry en Esmy


  • 04 December 2013 - 23:45

    Steef:

    Broeder, heel fijn dat alles EINDELIJK geregeld is!

    Bij -15 nog geen jas nodig....wat eet je nu inmiddels om dat te kunnen hebben ;-)

    In Adam alles chill, lekker aan het werk, inmiddels een trainee onder me, en goed op weg om senior te worden :-) Daarnaast KEIHARD aan het trainen, beast mode!

    Met Renee ook alles goed, ze heeft meeste 1e tentamens gehaald, 1tje niet. Dus prima begin op hoger niveau wat een master is.

    Met Annie, 2 vrienden en hun moeders naar musical over hazes geweest, was super, mammie zich heel goed vermaakt. gezellige kletsmajoor was ze tijdens borreltje naderhand, ze vond jammer dat we laatste tram moesten halen...

    Het ga je goed op je geleidelijke weg naar succes!

    XXX Steef.

    ps. leest Annie deze berichten nu?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Mudanjiang

aangekomen China

chinatown

Recente Reisverslagen:

05 Mei 2015

laatste ontwikkelingen uit China

12 Augustus 2014

vakantie!!

09 Februari 2014

het nieuwe jaar is ook hier begonnen

02 December 2013

uw reporter in Chinezenland

28 Oktober 2013

你 好 朋友们

je weet toch

Actief sinds 20 Mei 2013
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 7202

Voorgaande reizen:

20 Mei 2013 - 31 December 2013

aangekomen China

Landen bezocht: