het nieuwe jaar is ook hier begonnen - Reisverslag uit Mudanjiang, China van tommychina - WaarBenJij.nu het nieuwe jaar is ook hier begonnen - Reisverslag uit Mudanjiang, China van tommychina - WaarBenJij.nu

het nieuwe jaar is ook hier begonnen

09 Februari 2014 | China, Mudanjiang

Hallo allemaal! Hoe gaat het met jullie? Hoop dat 2014 voor jullie n mooi jaartje gaat worden. Hier zit mijn vakantie er zo goed als op. Tis Zondag vandaag en dinsdag gaat deze jongen weer Engels onderwijzen. Ruim 2 weken vakantie gehand en Chinees nieuwjaar gevierd, was goed te doen ff kunnen genieten van mijn vrije dagen, filmpjes gekeken sportschool bezocht en eigenlijk alleen veel gegeten, veel lekkers gegeten zo vieren ze hier t begin van t Chinese nieuwe jaar.

Was mijn eerste Chinese nieuwjaar en eigenlijk kan t bij lange na niet tippen aan kerstmis en 'ons' westers nieuwjaar. Dat was wel ff jammer moet ik eerlijk zeggen, het missen van kerstmis en nieuwjaar, in de toekomst ga ik zeker proberen om richting NL te komen want hier wordt het niet echt gevierd en is het behoorlijk vlak. Maar iedereen verzekerde mij dat het Chinese nieuwjaar echt heel speciaal zou worden en heel gezellig, maar viel n beetje tegen. Klagen doe ik niet maar had er wel meer van verwacht. Chinezen 'vieren' niet echt zoals wij dat doen of zoals ik dat gewend ben misschien. Het enige wat ze doen is veel eten en lekker eten..iets wat ze normaal ook al doen dus veel anders voelde het niet voor mij. Had er veel voor over om ff n nacht iin NL te zijn en flink door te trekken en niet naar bed en goed dronken te worden en de dag erna helemaal naar de xxxx te zijn haha. Maar helaas. No pain no gain.

Ik ben met mijn huisgenoot naar zijn ouderlijk huis geweest om daar met zijn ouders het nieuwe jaar in te luiden. het was wel heel mooi om dat is mee te maken, n hele ervaring is het geweest. 4 dagen op t chinese platteland doorgebracht...en met platteland bedoel ik eigenlijk n jaar of 50/60/70 terug in de tijd. Hoe die mensen daar leven is echt terug in de tijd, denk ik dan he zo moet het misschien geweest zijn toendertijd in NL.

Zal even n duidelijk beeld schetsen voor jullie hoe de situatie daarzo is. Geen stromend water uit de kraan, GEEN BADKAMER EN DOUCHE, steenkoud nu in de winter bij -20/25 buiten en hier komt ie...GEEN WC!! Ahum plassen gaat nog wel tenminste voor n gast als ik je loopt naar buiten en zoekt n plekje maar voor boodschap nr 2 wordt het n ander verhaal. Ik ga niet te ver in detail treden dat laat ik aan jullie verbeelding over.

Zijn ouders zijn boeren, ze hebben hun eigen dieren en verbouwen hun eigen groente. Varkens, kippen voederen en slachten ze zelf, vis halen ze 1 dorp verderop. Groente is wel echt kwaliteit, echt goed gegeten, je proeft gewoon dat er geen narigheid op gespoten is enzo, echt n natuurlijke smaak heel lekker, net als biologische groente in NL denk ik. Zoals ik al zei chinees nieuwjaar betekent heeel veel eten. Dat heb ik daar dus ook gedaan, veel en lekker gegeten. Zijn moeder stond de hele dag in de keuken om eten te maken, ik wilde helpen of iets doen maar dat mocht niet, hoefde niet. dus heb 4 dagen gegeten en films gekeken en beetje chinees geluld eigenlijk.

Heb n paar filmpjes, zal ze is uploaden als dat lukt krijg je n impressie.

Kijk er naar uit om meer aan de slag te gaan nu ook omdat ik snel n eigen appartementje ga bezitten. Ben bezig om dat allemaal te fixen nu, eiegen flatje, bed wat meubels enzo beetje inrichten jeweetwel. Dan over niet al te lang samenwonen met n leuke meid die ik heb ontmoet dus ziet er goed uit.

Ok dat was ie weer voor nu, t ga jullie goed, take care!

Thomas